الاثنين، يناير 16، 2012

لبن العصفور .. كتابي الجديد :)


من عادتي وانا بكتب تدوينة او مشروع جديد ان كان كتاب او رواية او حتى تصميم لأغلفتي بصرف عنهم نظر بعد اخلصهم مباشرة .. بعملهم بقدر بسيط من الحب علشان مفقدهمش اللذة والمتعة اللي هيكونو ملازمين للقارئ .. لكن مش بأكبر قدر من الحب والراحة وكذلك لم افقد فيه "شخصياً بقى" المتعة واللذة الشديدين وانا بكتبه ، كتاب خرجني بره قاعدة المكتب والكومبيوتر والتفكير الوحدوي ، الى الشارع والبراح والخروج الى الكون اللي بنتخم فيه كتير ، استرجعت ايام طفولتي وفلسفتي التي تتميز بالهرتلة المطلقة مع مزيج من الضحك ، استرجعت "سعد نبيهة" اللي كان في اغنية العيد فرحة كنت فاكره اللي بيبيع البلالين ، وكوتشي الاميجو اللي بينور و بيزمر وكنا بنلبسه في نفس العيد .. احيانا كنا بنلبسة قبل العيد ونقف بيه قدام المراية ونطفى النور علشان نشوفه وهو بينور :) ، ومنتجات طاهر القويري اللي مكسبناش منها غير حبنا في الشمعدان ، ثورة اجهزة الووكمان قبل ما يخترعوا الايبود ولما كان بينحط في حزام البنطلون الشارلستون ونازل منه ميدالية المفاتيح بشكل لولبي ، ولا اقلام الليزر اللي كانت بتنزل مع 20 شكل هدية !  ، او العاب الاتاري والملص من الدروس ، مشاكل كتير زي العزوبية والتعليم ..اللي ليها حلول كتير ورغم كدا مبنقدرش نطبقها رغم ان الحلول موجودة قصادنا ،  .. حاجات كتير بنشوف جواها اسرار مش مفهومة ، ومحاولتنا لفهم اي حاجة بطريقتنا ، مش قاصدين نهرتل ولا قاصدين نضحك الكلام كان جد جداً .. مكنتش في على ايامنا نت علشان نقدر نحفر ويا حاجة مش فاهمينها .. لأن المدارس اصلاً مكانوش مديينا فرصة اننا نتكلم عن اللي جوانا ونفهمه ، فبالتالي عملنا نظريات غريبة الشكل والمنطق ، لما تيجي تبص للنظريات دي بتحمد ربنا انه اداك عقل علشان تفكر .. يقوم يجي واحد زي مبارك مثلاً يقفلهولك بترباس ساتنلس ، نظريات لما بتفتكرها دلوقتي بتقول كانت فيييين الايام دي وامتى ترجع .. لأننا فعلاً كنا بنسعى جاهدين لتحقيق مفهومنا ، نظريات عملناها علشان نقدر نصدق الشئ اللي جوانا ، زي الجواز والطلاق .. والحب والعواطف .. ولبن العصفور ! .


انتهيت من لبن العصفور في 2011 ، وان شاء الله اول انطلاقة ليه في معرض الكتاب 2012 ، في انظاركم وانتظار اراءكم واحب اقولكم ان الكتاب مختلف تماما عن الراجل اللي واقف ورا الكتاب بغض النظر عن الافكار .. فهو مختلف في التناول وترتيب المواضيع عموماً ، تقدروا تقولوا حاجة جديدة من كافة الطرق ، كتاب اجتماعي ساخر بيحكي عن المجتمع المصري بكافة اساليبة واختراعاته وفئاته ، لو انت مخنوق بجد من فئه معينة من الشعل او حد معين من الشعب او الشعب نفسه .. هات الكتاب واقراه وانا بوعدك انك هتطفي غليلك كله .. لأني مسبتش حد في الكتاب الا لما اديته فرصة كبيرة يعبر عن نفسه ، زي سواقين الميكروباصات ، والتاكسي ، واصحابك اللي لسة متجوزوش ، وبالنسبة للبنات ليهم برده سيكشن كبير جواه ، متقلقوش مش ناسيكم .. افتحوا البرومو اللي تحت دا  :))

وفي النهاية دا برومو الكتاب ، بيحكي عن بعض الحاجات اللي مكتوبة في الكتاب واللي هي اساها عن البنات ، البرومو انا هعمله في بوست خاص بيه المرة الجاية علشان اقدر اشرحه بوضوح ، مع بعض المقتطفات الهامة اللي جوا الكتاب (قراءه بسيطة) وان شاء الله يارب ياعجبكم
جميع الحقوق محفوظة لمدونة اصحى يا مصر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

لو انت مش مدون يهمنى برضة رأيك
اتبع الخطوات : 1- اختر :غير معرف ، 2- اكتب تعليقك ، 3- اضغط على نشر
يهمنى تعليقاتكم جداً لأنها بتدينى ثقة وبترفع روحى المعنوية
بس ارجو بلاش كلام وحش او اعلانات عن مدونات الا فى حالة الحملات الانسانية او المدونات التى يختص نشاطها بالنشاط الانسانى
واشكركم