السبت، مايو 28، 2011

الليبرالية من وجهة نظري


بسم الله الرحمن الرحيم
قبل ما ابتدي البوست دا احب اقولكم اننا مهما اختلفنا في وجهات النظر نظل متفقين على مبدأ واحد وهي حرية الفكر والتعبير ، وإنه برده مهما كان السبب لا يفسد في الود قضية .
في البداية محبتش اتكلم عن الليبرالية في اي بوست من بوستاتي ، لإن احنا مش محتاجين نتكلم عنها لإننا بنمارسها في حياتنا بشكل او بأخر  رغم وجود العادات والتقاليد في المجتمع الشرقي التي قد تتنافى ، إلا انها موجودة في الحياه قبل ما تكون اساسها ايدولوجيا سياسية ، كتير مننا ممكن يعتقد انها حرية مطلقة في الحياه ولهذا السبب قد تختلف مع المبادئ الدينية - على حد قول بعض من الناس - مع ان العقائد الدينية السماوية منها والغير سماوية بتدعو للتسامح والحرية ..، وبدون ان نخوض داخل اطار الدين اسمحولي اكتب كام مفهوم عن الليبرالية ومدى تأثيرها واثبات نجاحها داخل الناس .
الليبرالية : هي في الأساس منهج سياسي او كما يطلق عليه (ايدولوجيا) - تتحدث عن التحرر ..تحرر الفرد او الجماعة من ثلاث قيود سلطوية هم :  السياسية والإقتصادية والثقافية ، بمعنى اصح او توضيح للأمر اكتر هي فلسفة التي تقوم على "استقلال" الفرد والتزام الحريات الشخصية وحماية الحريات السياسية والمدنية (طيب فين بقى اختلافها مع الدين؟؟)
الليبرالية هي التحكم في افعالك كفرد ، يعني انت اللي تختار بنفسك كل شئ ومحدش يقدر يقيدك بشئ ، يعني انت اللي تختار تخرج امتى وتروح امتى وتذاكر امتى ، وتاكل وتشرب امتى ، لو كنت ملتزم دينياً (فدا شئ وعلاقة خاصة بيك انت وربنا، مش شرط اني اكون ملتزم يبقى لازم اوري الناس كلها اني بنزل اصلي في الجامع علشان يقولوا عليا الواد دا ملتزم واخلاقه عاليه .. مش هنضحك على نفسنا) ، بمعنى اصح للتوضيح انت سيد قرارك ، وانت ملتزم بقراراتك اللي بتاخدها في حياتك ان كانت صح او خطاً .
كتير مننا ممكن يقول : انا اتعلمت من الحياة دي كتير اوي .. ، ودايماً يا جماعة اللي بيتعلم منها ويصبر بينجح ، لإن انت اخترت بحريتك انك تتعرف على الأشخاص فعرفت منهم الحلو والوحش من خلال تعاملك معاهم ، عرفت تفرق بين الأكل اللذيذ والأكل اللي ميتاكلش من خلال نزولك للمطاعم مثلاً ، قدرت ان انت تحط قواعد ومبادئ لنفسك من خلال قدرتك في حريتك الشخصية دون ادنى مساعدة .. مش معني كدا انك مش هتلاقي مساعدة من حد !! ، لا طبعاً انت ممكن تلاقي اللي ينصحك بس هتبقى هنا حريتك في الإقتناع يا إما تقتنع او متقتنعش ..دا اذا كان بيصب في الأخر لصالحك .
تلاقي مثلاً في حاجات بتضحكك .. يقولك الليبرالية دي يعني البنت تروح لصاحبها البيت عادي جداً !! ، وان الست تنزل البيت من غير حجاب !! ، ولله يا جماعة الليبرالية مبتضربش حد على إيده .. ، كل الحاجات دي حاجات فرديه جوانا احنا ، انما الليبرالية ملهاش اي علاقة من اي نوع فيها ... مش معنى اني بدعوا للحرية يبقى اقول للست تنزلي من غير حجاب !! - اذا كنت انا بدعوها للحرية ازاي بقى افرض عليها شئ .. مهو دا معناه اني بفرض عليها قيود وهذا ما يتنافى مع الليبرالية ، ومش معنى الليبرالية اني اخلى البنت تروح بيت صاحبها ( مهو لامؤخذة في ليبرالية او مفيش ليبرالية الكلام دا كان بيحصل في مصر الحديثة والقديمة) .. فمعلش يعني مينفعش نتهم اتهام باطل ان الحرية المطلقة هي التي تؤدي للموقف دا .
بالنسبة بقى للدولة المدنية ، اللي السلفيين للأسف عاملينها بعبع وبيقولوا بكل بجاحة انها "اقصاء دين الله" ، الدولة المدنية هي تطبيق للديمقراطية "الليبرالية" بس كدولة وليست كفرد ، يتعامل الفرض فيها بمساواة وإتاحة الفرص ، وكذلك محاربة التطرف والعنصرية بكافة انواعها ، يتمتع فيها المواطن بكامل حقوقة المادية والمعنوية والأدبية ، لو تحدثنا عن المساواة فأننا مش بنتكلم عن المساواة بين الطبقات في التعامل والتعايش ، ولو تحدثنا عن اتاحة الفرص فهي اساليب المشاركة في الدولة من خلال المنظومة الإقتصادية او الثقافية ، مع الحرية الكاملة للفرد .
مينفعش انكر ان الليبرالية بتدعو لفصل الدين عن السياسة ، ودا الأصح .. الكل هيسألني ليه طبعاً ؟؟؟
لإن السياسة يحدث داخلها الاعيب ومراوغات وحاجات كتير جداً بتتنافى تماماً مع اساليب الدين ، أي ان من الممكن ان تكون السياسة بداخلها العاب قذرة ولذلك يكون الدين برئ منها ..
انما بالنسبة للتشريع ، فالليبرالية ليست لها علاقة به ، في الأساس يكون بالمبادئ الدينية
لحد كدا فل اوي وانشاء الله البوست الجاي بعنوان "الليبرالية والدولة المدنية"
جميع الحقوق محفوظة لمدونة اصحى يا مصر

هناك 4 تعليقات:

  1. هنشروا فالجروب

    بالتوفيق يااسلاام

    ردحذف
  2. حقا ان الاسلام هو اول من اسس الليبرالية ووضع قواعدها
    لذلك فالليبرالية الصحيحة هي التي تتفق مع مبادىء الاسلام
    ويمكننا ان نطبق الليبرالية الاسلامية في مصر لو امتلكنا فقط فكر قويم ومحاولة استماع لجميع الاطراف والا نكيل بالاتهامات هنا وهناك
    تحياتي

    ردحذف
  3. صديقي العزيز ..
    الحقيقه انا مش ليبرالي .. بس برضه مش سلفي ولا اخواني يعني بس احترامي لذاتي و حبي لبلدي مش محتاج يكون تحت مسمي يعني انا مسلم وبس .. بحترم الصح و بقول للغلط لأ .. زي ما قولت لسوني
    انا مش سلفي بس انا اعرف ان اللييبراليه تحترم جميع الصفات ولا تعمم احد .. يعني لو سلفي واحد مش عاملها بعبع مش من حق حد يلبسهاله .. مبحبش اختفي ورا قناع معين .. يعني لو فكرة الليبراليه هي الحرية فيجب احترام كل حرية لا تأزي مخلوق
    سوني بتقولي مصلحة البلد اهم .. بلدنا ال صحيح زي ما قريت اجتمع الناس فيها ع الكره و اختلفوا علي حبها ولو ان حتي الكره مش علي شخص واحد .. خلينا نحاول نجمع كل الصفات الجميله في كل اتجاه و نوجهه في فكرة ايجابيه للجميع . تسلم

    ردحذف
  4. الموضوع كويس عجبنى لكن انا حابب أقول شىء انا اولا سلفى وها فخر
    ثانيا الاسلام به مدنيه وهى تتلخ فى لا أشياء:
    1-اختيار الحاكم
    2-عزل الحاكم
    3-نقض الحاكم. ولا يوجد توريث ى الاسلام
    منتهى المدنيه
    اما بالنسبه للحقوق والحريات فأطلقها الاسلام طالما مالم تتعارض مع أحكام الشريعه فليس لك حريه ان تسرق ولا تزنى ولا تشرب الخمر
    أما بالنسبه لاهل الملل الاخرى كاليهود والنصارى فلهم ان يحكموا بشرائعهم وهذا من الاسلام ودمائهم واموالهم وعرضهم حرام علينا فنحن لانمن عليهم ولكن هذا حقهم الذى أعطاهم الله اياه.
    واذا أردتم أن تعرفوا أكثر تابعوا د/حازم صلاح مرشح الرئاسه القادم بإذن الله على قناة الناس يوميا الساعة 12:30 بعد منتصف الليل فهو تكلم فى الايام السابقه عن الامركزيه فى الاسلام ايام الرسول وتطبيقها الان وعن التصدير أيام الرسول وتطبيقه الان وعن حركة الترجمه أيام الرسول وتطبيقها الان
    هذا هو الاسلام كفانا تخويفنا من شرع الله
    والله لو علم الناس حقيقةالاسلام لتمنوا الاقباط تطبيقه قبل المسلمين
    تقبلو تحياتى

    ردحذف

لو انت مش مدون يهمنى برضة رأيك
اتبع الخطوات : 1- اختر :غير معرف ، 2- اكتب تعليقك ، 3- اضغط على نشر
يهمنى تعليقاتكم جداً لأنها بتدينى ثقة وبترفع روحى المعنوية
بس ارجو بلاش كلام وحش او اعلانات عن مدونات الا فى حالة الحملات الانسانية او المدونات التى يختص نشاطها بالنشاط الانسانى
واشكركم